КЗК разреши на "Нова" да купи миноритарния дял в "Нет инфо"

Какво прави (и не прави) администрацията?
Аватар
Atlantique
100+
100+
Мнения: 366
Регистриран на: 28 Яну 2013, 22:27
Местоположение: София / Сандрово, Sofia / Sandrovo
CONTACT:

КЗК разреши на "Нова" да купи миноритарния дял в "Нет инфо"

Мнениеот Atlantique » 12 Фев 2020, 23:41

КЗК разреши на "Нова" да купи миноритарния дял в "Нет инфо"

https://www.capital.bg/printversion.php?storyid=4024665

Продавачите Радосвет Радев и Христо Христов очакват сделката да приключи скоро, но все още преговарят с братя Домусчиеви за цената за 30-процентния дял


От Весислава Антонова
3 февруари 2020


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е разрешила на "Нова броудкастинг груп" (НБГ) да придобие пълен контрол над най-голямата онлайн група на българския пазар - "Нет инфо"*. Въпреки че двете компании са свързани от години, те оперират на пазара като отделни дружества и нямат еднаква акционерна структура. Докато телевизията е изцяло на братя Кирил и Георги Домусчиеви, то в онлайн дружеството освен тях 30% дял имат Радосвет Радев и Христо Христов.

Пред "Капитал" Христов коментира, че очаква скоро сделката да приключи и финално се уточнява цената на придобивания дял. От "Нова" обясниха, че няма да коментират нищо в хода на сделката.

По информация на "Капитал" в миналото търсената сума за 30% дял е била от порядъка на 11 млн. евро, но реално купувачът е предлагал наполовина по-ниско число.

Какво констатира КЗК

Преписката в КЗК за концентрацията бе образувана през март 2018 година. И после замръзна заради съдебно обжалване. До началото на февруари, когато бе публикувано разрешението.

Консолидирането на бизнесите на "Нова" и "Нет инфо" преминава през одобрението на КЗК, защото и двете компании са с лидерски позиции на пазарите, на които оперират. Според заявлението на "Нова броудкастинг груп", подадено до КЗК, се очаква концентрацията да окаже въздействие върху националния пазар на онлайн реклама.

Придобиването на 30% от акционерния капитал на "Нет инфо" ще бъде осъществено по силата на подписано между акционерите "Нова броудкастинг груп", "Дарик радио" и "Уеб финанс" споразумение от 5.08.2013 г. Според условията миноритарните акционери могат да поискат от "Нова" да изкупи от тях всичките акции в "Нет инфо", които те притежават. "Пут опцията" ще се упражни чрез връчването на писмено уведомление, отправено от миноритарните акционери до "Нова". Телевизията има задължение да заплати съответната цена и да приеме прехвърлянето на акциите, а миноритарните акционери ще имат задължение да прехвърлят акциите на "Нова" до 20 работни дни след договарянето на справедливата цена. Миноритарните акционери могат да предложат на "Нова броудкастинг груп" изкупуване на акционерния им капитал два пъти годишно.

Още на 11 септември 2017 г. миноритарните акционери информират "Нова" за упражняването на "пут опцията", пише в решението на КЗК.

Ще се отрази ли на пазара сделката

В рамките на проучването си КЗК стига до извода, че сделката ще окаже въздействие върху пазара на интернет реклама, на който оперират и двамата участника в сделката и на който е налице хоризонтално припокриване. Също така предвид постъпилите в хода на проучването опасения от конкуренти, както и с оглед факта, че "Нова" е водеща телевизионна медия, за целите на настоящото производство са анализирани основните медийни пазари, на които дружеството присъства - телевизионно разпространение и телевизионна реклама.

На динамичния пазар на интернет реклама тенденцията през последните години е свързана с насочването на рекламодателите към нея за сметка на печатната, радио- и телевизионната реклама, като същевременно интернет покритието в страната все още е по-малко от телевизионното покритие в съотношение 59 към 98%. Възходящото развитие на интернет рекламата през последните години е свързано с възможностите за визуализация, обединяваща форматите на всички останали медии, възможността за проследяване на реакцията от страна на потребителя, създаване на разбиране за съответна функционалност на определен продукт/услуга, както и достигането й до по-младежка аудитория.

В хода на проучването КЗК установява, че на пазара на интернет реклама участниците в сделката имат общ дял в границите 10-20% за периода 2017-18 г., изчислен на база приходи. В момента "Нет инфо" е един от основните български участници на пазара на интернет реклама на територията на страната, въпреки отбелязаното известно понижаване на пазарния дял за 2017 г. Анализираните от КЗК данни сочат, че клиентите на "Нет инфо" паралелно използват глобалните възможностите и предимства за реклама на световните интернет медии. Предвид това обстоятелство пазарните позиции на придобиваното предприятие са несъизмерими с тези на големите международни сайтове като Facebook, Google и Youtube, които акумулират около 60% от рекламните приходи на интернет пазара.

На пазара на телевизионно разпространение делът на групата на "Нова" е в размер на 30-40% за 2016 г. и 30-40% за 2017 г. по данни на Nielsen AdMosphere. Според КЗК пазарът се характеризира със сериозни административно-правни бариери (специфични лицензии и разрешения) и икономически бариери (финансови и организационни) за навлизане и осъществяване на дейността по телевизионно разпространение. От своя страна "Нет инфо" не осъществява такава дейност.

На пазара на телевизионна реклама делът на "Нова" е между 50-60% за 2017 и 2018 г. по данни на Българската асоциация на комуникационните агенции - БАКА (на база нетни инвестиции в реклама) и между 48.5 и 49.4% за 2017 г. и около 43% за 2018 г. по данни GARB и Nielsen Admosphere (на база брутни рекламни бюджети). Данните от GARB и Nielsen сочат, че основни участници на пазара са "Нова" и "БТВ груп". Независимо че през 2017 г. придобиващото предприятие е с по-висок дял от този на Би Ти Ви, през 2018 г. пазарните им позиции се доближават и са с незначителна разлика от 1%.

В своята оценка КЗК е взела предвид изразеното от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) становище, че кросмедийните отстъпки нямат определящо значение при формиране цената на рекламата. В една рекламна кампания акцентът е върху съдържанието, аудиторията и цената, поради което наличието на телевизионен канал не е фактор, който се взема предвид при избора на сайт, в който рекламодателят да инвестира рекламен бюджет. Същото становище се подкрепя и от "Дентсу иджис нетуърк България", който отбелязва, че водещ фактор при избора на конкретен интернет сайт от рекламодателите е поставената бизнес цел и достигане до определена целева аудитория.

Финално антимонополният регулатор приема, че сделката не би могла да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, поради което я разрешава.

Според няколко медийни компаии, чието мнение е отразено в доклада на КЗК с който се обосновава решенито, сделката ще влоши рекламния пазар на медиите. Такива опасения са изразили от "Икономедиа", "БТВ Медиа Груп", "Инсърт БГ" и "Спортал.бг". Според тях сливането на двете компании ще им позволи да диктуват цените на пазара на интернет реклама. Становището на "Нова" е, че нито поведението на придобиваното дружество, нито възможността за крос-медийна реклама влияят на решението на клиентите къде да инвестират.

* Част от "Нет инфо са имейл платформата abv.bg, платформата за видеосъдържание Vbox7, Vesti.bg, Dariknews.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Gong.bg, Grabo.bg, Trendo.bg и др.


Изображение
Братята Кирил (на снимката) и Георги Домусчиеви придобиха "Нова тв" и основен дял в "Нет инфо" през април миналата година
Фотограф: Велко Ангелов

© 2001 – 2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Уеб разработка на Икономедиа. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.

Назад към

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 1 и 0 госта