Kaква е истината, все пак?

Какво прави (и не прави) администрацията?
Аватар
BestRadio
1000+
1000+
Мнения: 2946
Регистриран на: 30 Мар 2005, 15:12
CONTACT:

Kaква е истината, все пак?

Мнениеот BestRadio » 27 Яну 2009, 18:53

    Доц. Маргарита Пешева, Председател на СЕМ
    Винаги съм се отнасяла с подчертано уважение към свободата на мнения и правото на медиите да търсят и получават информация, което е в полза на обществото . Но всяка журналистическа критика трябва да се основава на обективни факти и аргументи, и не бива произволно да смесва истини, полуистини и откровени неистини. За жалост, такъв микс ни поднася публикацията, носеща заглавието „СЕМ поиска от дядо Коледа да стане фактор при разпределянето на цифровите тв честоти. Но не си пожела да събере 1.7 млн. лв. просрочени задължения.” в сп. Тема, 2009г., бр.2. Отнасям се с необходимото уважение към сп. Тема и към автора на тази публикация. Но същевременно, като Председател на СЕМ, съм задължена да направя съществени корекции и уточнения на някои изнесени факти в тази публикация:
    • Позицията на СЕМ към първоночално предложената регулаторна рамка в ЗИД на ЗРТ е принципна и професионална. Такава регулаторна рамка трудно можеше да защити медийният плурализъм, който изисква въвеждане на конкурсното начало при избора на телевизионни програми, предназначени за цифрово разпространение. Тази позиция на Съвета беше взета предвид при второто четене на ЗИД на ЗРТ в Комисията за гражданско общество и медии;
    • Направеното сравнение между позицията на СЕМ относно новата регулаторна рамка – и дължимите лицензионни и регистрационни такси на СЕМ от радио и телевизионни оператори, е несъстоятелно от гледище на журналистическите стандарти. Събирането на таксите е важен, но конкретен въпрос, който пряко се отнася до взаимодействието между регулаторния орган - и радио и телевизионните оператори. Въвеждането на изменения в медийния закон, позволяващи цифровизацията у нас най-сетне да се случи, е законодателен въпрос, по който СЕМ дава становище, но няма законодателна инициатива. Единствената връзка в случая се отнася до възможни поправки в медийния закон, които да предоставят на регулаторния орган повече правомощия относно събирането на невнесените такси от операторите. Връзка, която в тази публикация не е направена.
    • Журналистическите правила изискват когато се цитират данни от извършено изследване, то да бъде надлежно оповестено. Читателите на уважаваното от мен списание Тема трябва да бъдат информирани какъв колектив е осъществил това изследване, по каква методика е работил, и доколко приведените в него факти действително отговарят на истината. Направената проверка от СЕМ на отделни факти от това изследване, цитирани в тази статия показва, че те не отговарят на истината.
    • Спекулативно е количественото сравнение между всички решения на СЕМ - и тези, които са особено важни за развитието на медийната среда. Най-малкото, защото качеството на работата на един регулаторен орган не може да се доказва с подобни количествени съпоставки. Например, само едно решение за старт на конкурс за нова радиопрограма има далеч по-голяма тежест и значение за развитието на медийния сектор, отколкото стотиците рутинни решения, които всеки регулаторен орган, по закон, е задължен да взема.
    • За периода 2006 – 2008 г. СЕМ е провел общо 37 конкурси за радиодейност в някои големи градове, които имат особено съществено значение за развитието на радиосредата у нас в регионален мащаб, независимо от факта, че броят на тези решения е скромен. Практиката на СЕМ в областта на радиоконкурсите е законосъобразна, тя мина през съдебен контрол, който е в полза на Съвета. СЕМ спечели всички дела и издаде 30 лицензии на нови радиопрограми, има 5 конкурсни процедури, по които съдебният контрол не е приключил и, по волята на съда, загуби радиоконкурсите в градовете Ямбол и Малко Търново, за които определи чрез жребий състава на експертните комисии и през февруари ще направи ново класиране на кандидатите. Именно през 2006 г., която в публикацията се сочи като „особено драстична”, СЕМ обяви 22 радиоконкурси за градовете Ямбол, Габрово, Монтана и Ловеч. А през 2007 г. СЕМ обяви 15 радиоконкурси за градовете Ахтопол, Дулово, Велинград, Малко Търново, Айтос, Царево и Самоков. През 2008 г. СЕМ обяви 3 радиоконкурси за градовете Разград и Търговище, които ще проведе през тази година. С дейността си в областта на лицензирането на нови радиопрограми в много важни български градове, с големи регионални аудитории, разположени на границата или със смесено население, СЕМ действително защитава обществения интерес.
    • Не отговаря на истината твърдението, че за периода 2002 – 2008 г. Съветът е получил „27 пъти заявления за достъп до обществена информация и във всичките 27 случая тази достъп е отказан”. Истината е, че СЕМ е получил 28 пъти искане за такъв достъп – с 18 решения той е предоставил пълен достъп на съответните лица, с 4 решения е предоставил частичен достъп, с 3 решения е изпратил искането по компетентност за достъп към трети лица. И само с 3 решения е отказал такъв достъп. По отношение отправеното към нас официално искане за достъп до обществена информация от доц. Нели Огнянова, Съветът предостави пълен достъп;
    • Изнесените данни за задълженията на конкретни оператори към днешна дата не отговарят на истината, нито дори към 31 декември 2008 г. Против всякакви журналистически стандарти е гръмко да оповестяваш стара информация, която към датата на нейната публикация не е актуална и мирише на мухъл;
    • Не отговаря на истината твърдението, че към ноември 2008 г. Съветът е събрал едва 700 000 лв. от радио и телевизионните оператори. Напротив – към края на 2008 г. СЕМ е събрал над 1 500 000 лв. Което означава, че СЕМ е постигнал близо 50% събираемост на таксите. Редно е читателите на сп.Тема да се уведомят, че световната медийна практика показва, че е много трудно да се постигне 100% събираемост на таксите. Поради което у нас е създадена и специална Агенция за държавни вземания, която предприема необходимите принудителни вземания, когато всички останали законови действия са изчерпани;
    • Обективното журналистическо разследване изисква читателите да бъдат осведомени, по отношение на невнесените такси, какви законови действия може да предприеме СЕМ като регулаторен орган? Тези правила са следните: Съветът може (и трябва) да изпраща писма до операторите-длъжници, може да връчва актове за установяване на публични държавни вземания, може да сезира Агенцията за държавни вземания относно некоректни длъжници, може да провежда срещи с влиятелни неправителствени организации относно неплатените такси от техни отделни членове. С това се изчерпват неговите правомощия.
    • Във връзка с невнесените такси, за периода 2006 -2008 г. СЕМ е изпратил 243 писма до некоректни оператори. В момента СЕМ изготвя Правила за връчване на актове за принудителни вземания на некоректни оператори, след което Съветът ще сезира за всеки конкретен случай Агенцията за държавни вземания. През месец февруари по този много важен въпрос, СЕМ ще проведе срещи с АБРО и с Асоциацията на българските кабелни оператори .
    • Твърдението, че Съветът е много смел единствено когато планира дейността си, също не отговаря на истината. То се опровергава от визуалната илюстрация на тази публикация, която е снимка от току-що проведената от СЕМ, съвместно с АБРО и Съюза на българските национални електронни медии, дискусия на тема ”Враждебната реч и езикът на омразата в електронните медии”. Тя е нов етап в развитието на медийната регулация у нас и особено в развитието на корегулацията между СЕМ и такива влиятелни организации като АБРО и Съюза на българските електронни медии. Дискусията по тази тема, е първата по рода си в историята на медийната регулация у нас, и за да се проведе са нужни много кураж и професионална увереност. Общественият отзвук от нея показа, че избраният път е верен, и че този публичен разговор трябва да продължи. Добрите европейски практики изискват от телевизионните програми да се грижат повече за интересите на децата и непълнолетните, на хората с увреждания, на хората с различна сексуална ориентация. Тези специфични обществени групи равнопоставено ще присъстват като членове в Експертния съвет, който СЕМ предстои да създаде като консултативен орган по особено важни въпроси на медийната регулация.
    Всъщност медийната регулация все повече ще означава активен професионален диалог и превенция. Главното е операторите да познават, уважават и спазват медийния закон, защото така дейността им ще се подчинява на общи правила. Което означава, че радио и телевизионните оператори и в бъдеще ще бъдат задължени да плащат на Съвета таксите, които по закон дължат за осъществяване на своята дейност. Практика, която СЕМ нито подценява, още по- малко - забравя.
Аватар
radiator
1000+
1000+
Мнения: 2569
Регистриран на: 22 Мар 2005, 16:10

Re: Kaква е истината, все пак?

Мнениеот radiator » 28 Яну 2009, 21:46

Думи, думи, думи и всичко си е същото...
Аватар
Miss_Smart
100+
100+
Мнения: 182
Регистриран на: 07 Ное 2007, 10:49

Re: Kaква е истината, все пак?

Мнениеот Miss_Smart » 29 Яну 2009, 19:25

radiator написа:Думи, думи, думи и всичко си е същото...



Дааааа.... Няма ли да се намери най-накрая някой да й пъхне нещо в устата на тази дама, че взе на мухъл да лъха....Аман от нейните обяснения...

П.С. За онези, които ще четат между редовете, имам предвид да й пъхнат някоя тулумба или сандвич... ;)
Аватар
radiator
1000+
1000+
Мнения: 2569
Регистриран на: 22 Мар 2005, 16:10

Re: Kaква е истината, все пак?

Мнениеот radiator » 04 Мар 2009, 09:36

Така де ;D

Ама да ти кажа, мецанка е безнадеждна...

Назад към

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 2 и 0 госта