Рейтингите в България: въпроси и отговори

Телевизиите в България - за телевизионните канали, кабелните мрежи, сателитните оператори, телевизионните кули, телевизионните звезди, сериали и шоу програми
rainov
500+
500+
Мнения: 529
Регистриран на: 25 Юни 2007, 11:39

Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот rainov » 16 Авг 2011, 15:34

Начинът, по който се измерва гледаемостта в България е отдавнашна, и изглежда неизчерпаема тема. В тази статия ще се опитаме накратко да нахвърлим щрихи върху това как се изчислява гледаемостта на телевизиите, до колко може да се вярва на тази информация и на какво се дължи ситуацията на пазара у нас.

Кой е източникът на рейтинг данните?

Най-напред: откъде са данните, които се публикуват. Още веднъж, не генерират, а ги публикуват. В България, като във всяка друга страна, има системи за измерване на зрителския интерес. Никъде в света не се следят всички тв приемници – това е невъзможно. За това на принципа на социологията се измерват определен брой домакинства, които съответстват на демографската и социална картина в съответната държава. Отклонението е под една десета от процента. На същия принцип се изчисляват резултатите в деня на изборите часове и дори дни преди да бъдат ръчно преброени бюлетините и се обявяват секунди след края на изборния ден. Такава е практика във всяка една страна по света. България не прави изключение.

В момента рейтингите се измерват от компанията TNS, част от дружеството TVPlan, което пък е включено в ББСС ООД – обща собственост между социолозите Кънчо Стойчев и Андрей Райчев. През декември 2010 година компанията бе придобита от своя единствен конкурент на пазара - Gfk Audience Research Bulgaria. От септември именно те ще доставят данните за интереса към телевизиите в страната.

Как точно става измерването?

За да се пресъздаде социално-демографската картина в България се прави подбор на определен брой домакинства, които отговарят на критерии, приети от Европейския съюз през 2010 година. У нас този брой е около 1000 домакинства, които включват близо 2 800 отделни индивида. В техните домове са монтирани специални устройства, които отчитат какъв тип хора какво гледат и по кои канали. Разпределението според възраст, доходи, образование, тип домакинство и други важни критерии съответства пропорционално на ситуацията у нас. След като тези данни се обработят се прави изчисление кой канал каква аудитория е имал на всеки 15 минути от денонощието.

Как е разпределен пазарът в България?

Безспорен лидер е bTV с над 40% аудитория, следват Nova с 14%, БНТ – с под 10%, и кабелните канали на медийните групи на CME (каналите на bTV и Ring BG), MTG (каналите Nova, трите Diema и няколко документални телевизии) и Fox, както и TV7. В повечето държави от Централна и Източна Европа има ясно изявен доминиращ канал, но разликата между първия и втория не е толкова отчетлива, както между bTV и Nova. Това поражда съмнения, че на рекламодателите и зрителите се предлага изкривена картина на състоянието на пазара. Дали обаче това наистина е така? Има три основни хипотези по темата.

До колко верни са тези рейтинги?

Първа хипотеза – рейтингите са нереални

Смята се, че бизнесменът Красимир Гергов, чийто основен бизнес е свързан с рекламата и медиите в България, има силно влияние в компанията TVPlan. В същото време той има участие като консултант в две от най-големите медийни групировки - представителството на Central European Media Enterprises (които включват радио и тв каналите и сайтовете на bTV Media Group) и Fox International Channels Bulgaria. Така излиза, че един и същи човек дава информация за това кой канал е най-гледан, и в същото време притежава или има влияние върху някои от телевизиите. Ситуацията е подобна на това да си рефер и състезател едновременно. Тоест според тази хипотеза рейтингите у нас нямат общо с реалността и обслужват частни интереси. Тази идея много допада на привържениците на конспиративните теории и работещите в по-малките телевизии, но към 2011 година изглежда слабо вероятна.

Втора хипотеза – рейтингите са верни, но подоборът не домакинства – не

Съществува версия, че отчетността е коректна, но е сбъркана – умишлено или не – формулата, по която се изчислява гледаемостта. Според това мнение домакинствата са така подбрани, че да включват хора, склонни да гледат определен тип телевизии и предавания, като цели кръгове от обществото нямат представителство или имат минимално представителство в извадката.

Трета хипотеза – рейтингите са напълно реални

Спецификата на пазара може спокойно да се дължи на спецификата на нацията – манталитет, бавно сменяне на приоритети, консервативност на предпочитанията и мнителност към новото. Тоест може да се допусне, че картината – макар и не много удобна на мнозина – е напълно вярна – също както са верни шокиращите проценти на хора, които не ползват четка за зъби или вътрешна тоалетна.

На какво може да се дължи ситуацията на пазара?

Нека приемем третата хипотеза – че пазарът в действителност е такъв, какъвто го виждаме в рейтинг даннитe, и поразсъждаваме на какво може да се дължи това. Отново факторите са три:

1. Слаба държавна телевизия

В последните 20 години Българска национална телевизия изгуби както монопола, така и доверието към себе си. Силното влияние на политическите партии върху управлението й – особено видимо през 90-те години в отсъствие на конкуретна среда, хаотичните промени, последователното източване на финансови средства от медията, липсата на адекватно ръководство и изключително тромавите промени в телевизията доведоха до срив на интереса и броя зрители. В същото време от БНТ продължавта инатливо да настояват, че са обществена телевизия, въпреки че обществото, и най-вече прослойката на активните като възраст граждани явно няма желание да я гледа. В медията все още смятат, че сложно, странно и сковано означава обществено.

2. Стабилен лидер на пазара

Тъй като обществото все пак има нужда от обществена телевизия, при неспособността на държавата да осигури такава се намесват частните канали. У нас bTV успя да изземе функцията на БНТ, залгайки на няколко много силни коза. Първо – изключително силни новини, разказани не протоколно, а развлекателно, при това пречупени от гледна точка на обикновения човек и с правилно изградените лица. Второ: атрактивна, но и сериозна разследваща журналистика и публицистика – в момента в програмата на каналите от bTV Media Group има над 10 силни заглавия от жанра, включително bTV Репортерите, bTV Документите, Хрътките, Господари на ефира, Код: Криминално и други – чрез тях обикновеният човек знае, че проблемите му могат да бъдат решени ако се обърне към точно тази медия. Трето – последователна и ярка социална политика – с предавания като Великолепната шесторка, участие в множество благотворителни инициативи и създаването на кампании от типа на Да изчистим България за един ден, от bTV влизат в ролята на онази обществена медия, която БНТ би трябвало да бъде. Когато към това се прибави силна, дори често агресивна програмна политика на налагане на световно доказани заглавия успехът става повече от обясним.

3. Непоследователен втори

В последните няколко години в Nova преживяха криза на идентичността, лутайки се в крайности – ту към самоцелния скандал, ту към показната благотворителност, ту към смс-игрите, обещаващи сериозни печалби и сериозни главоболия на своите зрители. В същото време от канала преекслоатираха основните си лица, поставяйки в много и различни роли по едно и също време; и поизгубиха имиджа на силна разследваща медия, която брани обществения интерес.

Какви са тенденциите за новия сезон?

Промяната на пазара е неизбежна, но ще се случи плавно и ще отнеме време. За да анализираме посоките, трябва да знаем кой каква аудитория търси… От трите водещи канала единствено Националната телевизия е заявила, че се среми да привлече зрители от всички възрастови категории (4+). Частните тв станции са заявили, че са ориентирани предимно към активната аудитория (18-49 години) – тази, която интересува рекламодателите, от чиито инвестиции пък на свой ред зависят телевизиите. И в това отношение bTV държат първенството. Трябва да се отбележи обаче, че значителна част от генерираните рейтинги на канала се формират от публика, която не е интересна за рекламодателите – пенсионери, социално слаби, хора от малки населени места и такива с по-ниско образование. Това са зрители, които на практика не са толкова интересни на главния конкурент – Nova, които се отказаха от излъчване на турски сериали в прайм тайма, а в новия си сезон ще търсят две основни категории зрители: жени в активна възраст и млади хора между 16 и 35 години. Заради първите от станцията вече обявиха проекти като Ники Кънчев под наем, Фермер търси жена и Аз обичам България. От канала ще се опитат да спечелят зрители от втората категория основно с X Factor и Разбий Иван и Андрей.

Както обикновено, БНТ не са обявили някаква ясна концепция и значителни промени не се очакват. От канала ще стартират три-четири нови проекта, но засега планове за реализация на водещ риалити формат остават на заден план. Очаква се и премиерата на сериала Английския съсед, а до края на годината „се полагат усилия“ за втори сезон на Под прикритие.

За момента bTV не правят резки движения в програмната си схема, разчитайки на обичайната структура. Основните нови заглавия ще са сериалът Седем часа разлика за есента и риалити шоуто Перфектната булка за зимата. В дългосрочен план обаче това е рискова политика и при силната заявка за сезона от страна на Nova въпреки водещата си позиция от канала със сигурност ще трябва да предприемат промени.

Какви ще са рейтингите през новия сезон и как ще се промени пазарът ще започне да става ясно съвсем скоро. Дотогава съмненията, разсъжденията и полемиките на тема „рейтингите в България“ няма да загубят актуалност. А ние ще продължим да ви информираме за тях.

http://tv-bulgaria.com/2011/08/15/%D1%8 ... %BE%D0%B2/
Юнак
1000+
1000+
Мнения: 1802
Регистриран на: 01 Дек 2008, 20:43

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот Юнак » 16 Авг 2011, 19:38

След като тези данни се обработят се прави изчисление кой канал каква аудитория е имал на всеки 15 минути

Базовият период не е ли 60 секунди?
(а после изчисление може да си правиш и на всеки 10 080 минути, и на всеки 43 200 минути)
Ех, Кънчо Кънчо... кълнеше ми се, че в тв план е на минута.
===

Авторът да сравни и ефирното техническо покритие на bTV и Нова ТВ, примерно да сравни броя на предавателите, ако не друго. По моя преценка, непретендираща за меродавност, поне 20% от респондентите се намират в райони, в които Нова отсъства - т.е. може да бъде добавено като фактор за разликата в месечния share между първия и втория.
===

За логическите разсъждения в материала ще си затрая, за да не се засегне някой.
Аватар
simeon.bg
100+
100+
Мнения: 291
Регистриран на: 12 Мар 2008, 11:23
Местоположение: София
CONTACT:

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот simeon.bg » 04 Сеп 2011, 05:34

Юнак, няма почва къде да се дири за грешка, според слабото покритие на Нова в някои региони, БНТ като ги компенсират, да не би да са по-добре. Всеки втори българин има сателит, интернет, кабелна или цифрова, че даже и повече да го кажем 75%. Според мен, не може да се търси нещо в релейката, а по скоро в разпределението на отчитането. Малко ме съмняват тия изследвания как точно се измерват и т.н. Аз съм съгласен да ми вържат един подобен измервателен уред, за личната ми статистика, но да си кажа, честно със сигурност гледам повече БТВ от Нова, нз да ли е 4х повече отколкото Нова, но със сигурност е повече. Като видя сапунка по БТВ, местя веднага. Когато обядвам и реша да си включа телевизора в кухнята и ако новините и слави са свършили веднага съм на черешката на тортата. Това предаване е доста добре дойде за лятото. Да не сравнявам с ББТ например, които да не кажа, че 90% от предаванията са повторения от и без това загубената телевизия, че то по-добре аз да я управлявам тая телевизия, повече зрители ще и докарам.
Юнак
1000+
1000+
Мнения: 1802
Регистриран на: 01 Дек 2008, 20:43

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот Юнак » 04 Сеп 2011, 14:58

Покритието има значение, но не толкова голямо - затова и съм сложил съюза "и". Съдържанието на програмата е фактор с по-голямо тегло, при равни други условия. И обратно, за да се интерпретира отделен фактор (като покритието напр.), следва другите условия да се приравнят.
В противен случай ще имаш един единствен фактор и няма да може да си обясниш подробностите.

Ако диря за грешка в първия постинг, то е в базата на материала. Когато има такава явна грешка дори в най-елементарното, 1 мин. за смятането, няма нужда да четем целия материал. Мислех, че достатъчно ясно съм се изразил, но явно е необходимо подробно.

За това, какво има всеки българин, знам за домакинства с широколентов достъп до интернет: 26% (2010, НСИ) и за около 50% кабел и сателит (общо). Неоспорим факт е, че телевизиите с ефирно разпространение се гледат повече, може би защото хората не плащат, за да гледат.

По темата, най-важно е, мисля, съставянето на извадката. ("Критерии, определени от Европейския съюз през 2010 г." звучи доста нелепо). Ако София и други големи градове са подценени като % от респондентите, ето ти висока роля на ефирното покритие. Ако техническото устройство не хваща гледане през интернет или сателит, ето ти пак за ефирното покритие. Накрая става така, че в малкото градче се хващат ефирно само БНТ и bTV и това като стигне до софтуера води до тяхното надценяване за сметка на Нова, TV7 и вече и България Он Ер.
maks
Нов
Нов
Мнения: 93
Регистриран на: 15 Апр 2008, 10:48

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот maks » 03 Окт 2012, 13:19

Какво обаче стана с обобщените данни за TOP40, които „GfK“ качваха в Интернет ежеседмично? Май вече не е удобно да се вижда, а? И особено след като сред рекламодателите разбраха, че по-основни числа е добре да се сверяват от конкуренти и с други методи
tv_maniac
100+
100+
Мнения: 387
Регистриран на: 30 Юни 2007, 20:23

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот tv_maniac » 04 Окт 2012, 00:09

Уж всички реват от нагласените рейтинги, а аз виждам друго. Наложи ми се да пътувам до няколко противоположни дестинации с автобус и по-късно с влак. От видяните гари и заведения с наличен телевизор резултатът е - 80% с включено бТВ, 15% с оставен някакъв музикален канал и 5% с Фешън ТВ (последните две групи явно имаха кабелна). Само остава да се самопоканя в домовете на всички, които имат телевизор и да видя какво гледат. Но тъй като не умирам от желание да го правя, разполагам с това проучване, а то най-често е в подкрепа на любимите рейтинги на народа. :D
maks
Нов
Нов
Мнения: 93
Регистриран на: 15 Апр 2008, 10:48

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот maks » 04 Окт 2012, 09:47

tv_maniac написа:... От видяните гари и заведения с наличен телевизор резултатът е - 80% с включено бТВ, 15% с оставен някакъв музикален канал и 5% с Фешън ТВ (последните две групи явно имаха кабелна). ...

Е това е работата при тези рейтинги -- че телевизорите си стоят включени, но никой не ги гледа
tv_maniac
100+
100+
Мнения: 387
Регистриран на: 30 Юни 2007, 20:23

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот tv_maniac » 04 Окт 2012, 18:20

Да, понеже в никоя къща не оставят телевизора включен без да го гледат. Нито един зрител на Нова телевизия, ТВ7, Диема, БНТ1 и т.н. не може да е от този вид "свободни електрони с включени телевизори". И при домакинствата ги има тези случаи. Важното тук е какво е избрал да пусне този, който отговаря за телевизора (а може би му е поискано от клиент на заведението или друг човек, който работи там). Ако ти имаш заведение, ще включиш ли там канал ВТВ или БГТВ? А защо ли?
maks
Нов
Нов
Мнения: 93
Регистриран на: 15 Апр 2008, 10:48

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот maks » 05 Окт 2012, 08:55

Това обсъждахме в тази тема. Както всяка методика, има предимства, има и недостатъци.. Но когато се е обособил монопол в прилагането на един измервателен метод, недостатъците просто тежат повече от предимствата. Обърнете внимание само, при положение че извадката е стационирана за месеци наред, във въпросните домакинства могат да са обект на най-различни форми на поощрения да си държат телевизорите включени на определен канал, без значение дали гледат. Дори ако предположим, че изследователите работят напълно безпристрастно, както по принцип им се налага в конкурентна среда, и не се допуска абсолютно никакво изтичане на информация за това кои точно са домакинствата.., когато тези домакинства се изследват толкова продължително, а не еднократно и напълно случайно (като при другите методи), хората там с времето осъзнават как именно техния телевизор определя числата за аудиторията и вместо изследвани обекти, започват да се превръщат в своеобразна агитка на своите предпочитания, оставяйки нарочно телевизора да работи на съответна програма. Ей така, за рейтинг, разбирате ли
tv_maniac
100+
100+
Мнения: 387
Регистриран на: 30 Юни 2007, 20:23

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот tv_maniac » 05 Окт 2012, 18:26

Добре, а какво предлагаш ти?
1. Да се набавят измервателни уреди за всяко домакинство и да ги монтираме, за да не могат опитните зайчета да влият върху резултатите от експеримента както си искат?
или
2. На всеки 3 месеца да сменяме опитните зайчета, докато след определено време се върнем пак на първите?
Първото никой не би се навил да го направи, защото ще изисква огромен разход на пари за осигуряването на устройствата и труд по монтирането на същите. Второто ще бъде отсвирено, защото в Мързелария никой не би си мърдал четирибуквието веднъж на три месеца при положение че към настоящия момент изобщо не го мърда. Или направо да извадим бТВ от пийпълметрията и хейтърите да бъдат щастливи, че топ 50 е пълна с предавания на Нова и ТВ7 + 1 на БНТ за цвят? Но съмнението там вътре в умовете ви винаги ще остане, защото никой не е на 100% убеден, че бТВ не води над Нова и компанията им по гледаемост. Дали заради това, че са наследници на Ефир 2 или знаят какво би гледал народа. :D
Юнак
1000+
1000+
Мнения: 1802
Регистриран на: 01 Дек 2008, 20:43

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот Юнак » 05 Окт 2012, 22:21

Разсъждението на maks за "агитка на своите предпочитания" е интересно и оригинално, има психологическа логика.
Предложения е леко безсмислено да правим, но разсъждението е привлекателно. Ако обновяването на респондентите е 10% тодишно, то имаме един и същи респондент в продължение на цели 9 години.

Като страничен ефект, има логика в това, "рейтингите" (примерно усреднен средномесечен шер за канал) през 2012 да са твърде близки до 2012 - 9 = 2003 г. Може да има някой мераклия и да сравни поне непроменилите се като техническо покритие, да речем БТВ, Нова и БНТ1.

(или, иначе казано, днешните програмни напъни и борби да се отразят в рейтингите през... 2021 г. Да сме живи и здрави)
maks
Нов
Нов
Мнения: 93
Регистриран на: 15 Апр 2008, 10:48

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот maks » 06 Окт 2012, 13:02

tv_maniac написа:Добре, а какво предлагаш ти? ...

Трябва да има конкуренция. И дори когато такава съществува поне между три и повече изследователски субекта (макар това да изглежда още нереално за размерите в България), основните числа пак би трябвало да се засичат от време на време с други методи. В случая на монопол, обаче, прилагането на други методи като конкурентни се налага непрекъснато и е повече от задължително. Виждате как се изследва аудиторията при радиостанциите, нали? Стандартизираните интервюта, разбира се, не са достатъчно прецизни за мерене на аудитории, освен при твърдите потребители, които си знаят какво и кога гледат, но може да се водят дневници, например. Един респондент при водене на дневници участва около седмица, не девет години. Още повече, преди това никой не го проучва за предпочитания и пр., да се прецени, аджеба, сега тоя респондент да се включи ли в извадката, или да не се включи. Т.е., необходимият случаен подбор и представителността на резултатите са значително по-гарантирани


tv_maniac написа:... Или направо да извадим бТВ от пийпълметрията и хейтърите да бъдат щастливи, че топ 50 е пълна с предавания на Нова и ТВ7 + 1 на БНТ за цвят? Но съмнението там вътре в умовете ви винаги ще остане, защото никой не е на 100% убеден, че бТВ не води над Нова и компанията им по гледаемост. ...

Нека не влизаме в дискусия за отделните телевизионни програми, без конкретни данни, които да сравняваме. Всъщност, за сравнителните данни ми беше питането и още в темата, която посочих. Дори не твърдя, че „бТВ“ не е толкова водеща, колкото го изкарват и допускам за възможно конкурентни изследвания да им отчетат още по-добър резултат. Това което твърдя е че липсата на конкуренция при изследването съсипва надеждността на данните и на такава емпирична основа просто не е възможно да се взимат точни и отговорни решения
Аватар
radiomanbg
1000+
1000+
Мнения: 3166
Регистриран на: 12 Май 2009, 11:22
Местоположение: Казанлък

Re: Рейтингите в България: въпроси и отговори

Мнениеот radiomanbg » 16 Дек 2012, 11:35

Рейтингите в България със заявка за измерване от доказани професионалисти: http://www.capital.bg/biznes/media_i_re ... konkurent/
Крайно време е поръчковия почин на работа наложен от Гергов и клакьори да си има сериозен конкурент.
Само ГАРБ на пазара си е монополизъм. Обърнете кой дава мнение за медийния пазар в БГ - рекламните агнеции собственост,в съдружие и под влияние на същия Краси Гергов.
След медийната издънки на ГАРБ с ТВ рейтингите, некомпетентността им по отношение на пипълметрията за радио и невъзможността да мерят интренет активността на потребителите, наистина налага ОДИТ за далаверата с данните. ГАРБ си навлякаха петно на имиджа си благодарение на лакомията на Гергов да опази бзнеса си. Интересно защо не го раследват за конфикт н аинтереси , след като има собственост в медии и рекламнин агенции едновременно?!

Назад към

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 8 и 0 госта