На вниманието на
Иван Такев
Омбудсман на БНТ (
https://www.bnt.bg/bg/c/ombudsman)
София 1020, ул. „Сан Стефано“ №29
Относно:
Качеството на програмите на БНТ,
разпространявани ефирно от БТК / НУРТС
Уважаеми господин Такев,
С настоящото писмо си позволявам да се обърна към Вас и моля за съдействие, съобразно Вашите правомощия по въпрос, който касае пряко част от огромната аудитория на Българската национална телевизия.
На 19 декември 2016 г. беше преустановено ефирното излъчване на програмите на БНТ (БНТ1, БНТ2 и БНТ HD) през цифровия мултиплекс на оператора „ФЪРСТ ДИДЖИТЪЛ“ ЕАД, който към онзи момент разпространяваше наземно трите програми на обществената телевизия на 52-ри канал.
Понастоящем единствено БТК / НУРТС разпространява наземно (и безплатно за зрителите) цифров телевизионен сигнал.
За района на София излъчване има на 27-ми канал, от т.нар. регионален MUX-12, на който се разпространяват по DVB-T способ безплатно програмите: BULGARIA ON AIR, TV EVROPA, Фолклор ТВ, THE VOICE и ТВ Канал 3 (оператор НУРТС).
На 40-ти канал, също за София и региона, от т.нар. MUX-2, се излъчват безплатно основните програми на bTV и NOVA, и също програмите на БНТ (оператор „НУРТС ДИДЖИТЪЛ“ ЕАД).
До 19 декември 2016 г. програмите на Българската национална телевизия - БНТ 1 HD и БНТ HD, се излъчваха безплатно ефирно с висока резолюция и с отлично качество от оператора „ФЪРСТ ДИДЖИТЪЛ“ ЕАД през цифрова наземна мрежа в цялата страна, след което излъчването беше преустановено.
От 1 декември м.г. трите програми на БНТ се излъчват ефирно от мултиплекса на „НУРТС ДИДЖИТЪЛ“ ЕАД само със стандартна (SD) резолюция. Откакто БНТ се излъчва цифрово през мултиплекса на „НУРТС Диджитъл“ ЕАД, визуалното качество на програмите БНТ1, БНТ2 и БНТ HD се влоши. Казано на разговорен език – те се виждат „смачкани“ и „мазни“, логата на телевизията и субтитрите са неясни, ако гледате на съвременен LED телевизор с голям екран.
Мисля, че БНТ дължи официален отговор на зрителите си защо бе спряно безплатното излъчване на програмите БНТ1 HD и БНТ HD с висока резолюция. Неофициално се говори, че причината е в по-ниската такса за излъчване, постигната при търговските преговори между мениджмънта на БНТ и оператора на цифровата ефирна платформа. От една страна това е похвално, защото е реализирана икономия на обществени средства, предвид високата цена, която БНТ заплаща за наземно разпространение. От друга страна обаче, това не бива да става за сметка на визуалното качество.
Напоследък влошеното визуално качество на програмите на БНТ, които се излъчват ефирно, се коментира в специализирани интернет форуми на
http://www.predavatel.com,
http://www.dtv-bg.com и др.
Потребители на цифровата ефирна телевизия (DVB-T) сезирахме за проблема КРС и СЕМ. Съветът изпрати сигнала по компетентност до „НУРТС ДИДЖИТЪЛ“, който отговаря следното:
„НУРТС ДИДЖИТЪЛ“ ЕАД осъществява ефирно цифрово разпространение на програмите на БНТ чрез своята електронна съобщителна мрежа, в качеството си на предприятие, притежаващо разрешение за наземно цифрово радиоразпръскване от Комисията за регулиране на съобщенията. Програмите се разпространяват в непроменен вид и съдържание, така както ги предоставя обществената телевизия, която ги създава. Доколкото няма нормативни изисквания относно резолюциите на излъчваните програми, това зависи от желанието на създателя на програмата, както и от капацитета на мултиплекса. Към момента НУРТС разпространява програмите на БНТ с SD резолюция.
Отговорът на Комисията на регулиране на съобщенията в резюме е, че след направени замервания през месеците януари и февруари 2017 г. се установява, че сигнала е с достатъчна сила и качество.
„НУРТС ДИДЖИТЪЛ“ твърди, че проблема е във влошеното качество на сигнала, който БНТ подава към мултиплекса.
Безспорен факт е, че техниката с която БНТ разполага, е на световно ниво и телевизията подава цифров сигнал с отлично качество на операторите, които предоставят платен достъп до съдържание („Булсатком“, „Виваком“, „М-Тел“, „Близу“, „НЕТ1“ и др.), и в същото време сигнала, който „НУРТС ДИДЖИТЪЛ“ разпространява през цифровата си наземна мрежа, е с влошени параметри.
Не съм специалист по телекомуникации и телевизионно оборудване, но във форуми за телевизия и телевизионна техника в интернет се коментира, че при конвертирането на сигнала от HD в SD формат се получава т.нар. деградиране на изображението.
„НУРТС ДИДЖИТЪЛ“ твърди, че проблема е изцяло в БНТ, която подава сигнал с по-ниско качество. Ако това е вярно, то обществената телевизия третира по различен начин зрителите си: на потребителите с платен достъп до съдържание (кабелна, сателитна и ай пи телевизия) се предоставя качествен сигнал, а на зрителите на безплатната ефирна телевизия – не. На юридически език това се нарича неравно третиране, т.е. дискриминация.
Дискриминира ли БНТ своите зрители – онези, които не ползват платени доставчици, а гледат безплатната DVB-T платформа, господин Такев?
Искрено моля да обсъдите въпросите, за които Ви сезирам с писмото, и да ги отнесете към служителите в БНТ със съответни компетенции.
Прилагам копия от писма до КРС и СЕМ, а също скриншот от уебсайта на БНТ –
http://www.bnt.bg. Видно е от коментари в сайта, че влошеното качество на програмите вълнува не само мен, но и други зрители.
Д. Добрев
25.08.2017 г.